6 tekenen dat je e-commerce oplossing aan vervanging toe is
De concurrentie in e-commerce is moordend - daarom is het belangrijk dat de technologieën en processen achter jouw bedrijf niet achterlopen. De juiste e-commerce oplossing is daarbij essentieel.
Het is niet altijd gemakkelijk om te weten wanneer het tijd is om te veranderen. Je raakt verstrikt in de dagelijkse gang van zaken en houdt op met evalueren hoe je werkt en welke platforms het beste zijn voor het bedrijf. Twijfel je of jouw e-commerce oplossing aan vervanging toe is? We vertellen je waar je op moet letten.
Front-end
Het eerste waar je op moet letten is de front-end van je huidige tech-stack. Een ontoereikende front-end is een groot probleem omdat het een van de drijvende factoren is die je conversies direct beïnvloedt. Als de front-end van je e-commerce site visueel niet aantrekkelijk is of geen intuïtieve flow heeft, riskeer je potentiële klanten te verliezen. Een hoge bounce-rate of een korte time-on-site zijn duidelijke tekenen dat het tijd is om je font-end onder de loep te nemen.
Complexiteit
Een ander veelvoorkomend probleem, is dat bedrijven in een poging om de perfecte e-commerce oplossing te creëren hun platform overontwikkelen. Dit kan resulteren in een complex en verwarrend systeem dat moeilijk te onderhouden en te updaten is, met lange doorlooptijden voor features en fixes tot gevolg. Meestal zien we dit bij doe-het-zelf-oplossingen of oplossingen die gebruik maken van obscure technologie zonder bredere integratie met mainstream platforms.
QA en testen
Ook de manier waarop Quality Assurance (QA) is geïmplementeerd kan gebrekkig zijn, wat resulteert in meer bugs en problemen dan nodig. Als je merkt dat je platform moeilijk te onderhouden of bij te werken is, of als QA-problemen regelmatig voorkomen, is het tijd om een meer gestroomlijnde oplossing te overwegen.
Best practices voor de bescherming van klantgegevens
Ben je er zeker van dat je huidige aanbieder jouw klantgegevens op de juiste manier beschermt?
E-commerce platforms verwerken gevoelige informatie zoals persoonlijke en financiële gegevens. Het is jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat die informatie te allen tijde veilig is. Als je merkt dat je huidige platform niet functioneert volgens de best practices in de sector op het gebied van beveiliging, is het tijd om na te denken over verandering. Een veilig platform schept immers vertrouwen bij je klanten en beschermt het bedrijf.
Vraag jezelf het volgende af:
- Weet je welke gegevens in je e-commerce oplossing worden opgeslagen en waarom?
- Is de toegang tot gegevens beperkt?
- Gebruik je tools voor wachtwoordbeheer?
Een passende samenwerking
Het is belangrijk om te beoordelen of de agency die je e-commerce oplossing verzorgt waarde toevoegt wanneer het projecten en updates levert. Als je merkt dat het werk niet aan je verwachtingen voldoet en waarde toevoegt aan het bedrijf, vraag jezelf dan af of er geen betere manier is. Er zijn genoeg agencies die jouw e-commerce oplossing kunnen verzorgen en het is belangrijk om er een te vinden die jouw bedrijf echt begrijpt.
Daarnaast is een goede samenwerking ook van essentieel belang. Alleen zo kan je ervoor zorgen dat er op een efficiënte wijze waarde wordt gecreëerd voor jouw bedrijf. Wanneer er vaak sprake is van miscommunicatie zorgt dit voor dubbel werk en is het wellicht tijd voor een agency waarmee je wel op één pagina zit.
Of het nu gaat om een gebrekkige front-end, overontwikkeling, ontoereikende QA, een gebrek aan best practices, of een bureau dat gewoon niet voldoet, het is belangrijk dat je een alternatief vindt. Door de juiste e-commerce oplossing en agency voor jouw bedrijf te selecteren, kan je ervoor zorgen dat je concurrerend blijft, blijft groeien en voorblijft in de competitieve wereld van e-commerce.