Concurrentievoordeel
om sneller op de markt te komen
de snelste time-to-market
Veel klanten melden zich bij rb2 met het verzoek om hun complexe vraagstukken technologisch en procesmatig in te vullen. Om deze vraagstukken te vertalen naar technische oplossingen, is het belangrijk dat we zo snel mogelijk de contouren begrijpen van het vraagstuk dat voor ons ligt. Hierbij gaat het niet alleen om wát we gaan bouwen, maar ook zeker om hoé we gaan samenwerken. Om deze vragen te beantwoorden hebben we een zeer effectief proces omarmd. Niet nieuw of zelf bedacht, wel extreem doeltreffend.
Hoe vullen wij vraagstukken technologisch / procesmatig in?
1. We starten met enkele verkennende basisgesprekken om elkaar beter te leren kennen. Ook wel salesgesprekken genoemd.
2. We doen een eerste snelle inventarisatie van het complexe vraagstuk. We willen namelijk weten waar we het over hebben. Voor welke complexe vraagstukken wordt onze expertise gevraagd?
2. We doen een “deep dive” naar technologische randvoorwaarden en mogelijke oplossingen. Een grove refinement waarbij onze architecten en analisten de vraagstelling aanhoren, terugkoppelen en vrijuit sparren over constraints, requirements, goals en andere voorwaarden waar een oplossing aan moet of kan voldoen.
4. Waar nodig doen we meerdere echte refinement sessies. Zo achterhalen we niet alleen de beste technologische oplossing, maar kijken we ook verder naar Epics & User Stories om een eerste goede outline van een backlog op te zetten. Dit geeft ons ook het inzicht om een team te formeren op basis van benodigde expertise én om een werkproces uit te stippelen. Overigens, stap 3 en 4 kunnen apart worden uitgevoerd, maar ook zeker gecombineerd.
5. We doen een POC: Proof of Collaboration. In 3 tot 6 sprints valideren we het uitgedachte werkproces, terwijl we tegelijkertijd de eerste werkende increment(s) in software opleveren. In feite is dit wat je standaard doet en deze increments zijn onderdeel van een doorlopend opleveringsproces. Wij kiezen alleen voor de POC omdat het de mogelijke “proces-pijn” naar voren kan halen. Op deze manier kun je het in een vroeg stadium direct aanpakken en toepassen, in plaats van dat je het probleem vooruitschuift.
Deze stappen geven een vliegende start aan het traject en voldoende voedingsbodem om daarna een oneindige serie aan sprints in gang te zetten, vormgegeven door inspectie, adaptie en werkende software.