Wat definieert een succesvolle Discovery Fase?
- Stap 1Bedrijfsvisie
- Stap 2Productvisie
- Stap 3Story Mapping
- Stap 4Product Backlog
- Stap 1Bedrijfsvisie
- Stap 2Productvisie
- Stap 3Story Mapping
- Stap 4Product Backlog
What defines a successful Discovery Phase?
Bedrijfsvisie
Een bedrijfsvisie moet de boodschap weergeven die uitlegt waar het bedrijf over x jaar wil zijn. Het wordt gebruikt als een informele en eenvoudige manier om bedrijfsdoelen met anderen te communiceren. Een voorbeeld van een bedrijfsvisie van Amazon is: "Onze visie is om het meest klantgerichte bedrijf ter wereld te zijn, waar klanten alles kunnen vinden en ontdekken wat ze online willen kopen."
Productvisie
De productvisie kan ook gezien worden als de missieverklaring voor een product. Het beantwoordt de volgende vraag: Wat wilt u dat uw product over x jaar is? Bij het opstellen van de productverklaring wordt geadviseerd om een ambitieus standpunt in te nemen, maar niet het gevoel voor de werkelijkheid te verliezen. De productvisie beschrijft een toekomstige staat van het product en welke problemen het probeert op te lossen of welke ambities het probeert te vervullen.
Story Mapping
De story map geeft een algemeen perspectief van wat het product primair moet doen. Dit wordt vervolgens opgesplitst in de prioriteitsas en de gebruikersverhaal-as. De prioriteitsas wordt gedefinieerd door de prioritering van zakelijke problemen/kansen geschreven in functionaliteitsgroepen op basis van toegevoegde zakelijke waarde.
Product Backlog
De productvisie in combinatie met de output van story mapping geeft input voor de eerste iteratie van de product backlog. De backlog bevat alle epics met bijbehorende user stories. De initiële versie [voor sprint 1] ziet er meer uit als backlog items in plaats van uitgewerkte user stories. Dit is echter wel input voor een eerste sprintontwerp. Later in het proces zal de backlog volwassener worden door verfijning en in omvang groeien.
Wat definieert een succesvolle Discovery Fase?
"Een succesvolle Discovery Fase creëert een wederzijds begrip van de toekomst van een product, met duidelijk gedefinieerde, geprioriteerde acties."