
De belangrijkste use cases voor headless commerce-platformen

BigCommerce timmert flink aan de weg met haar SaaS-pakket voor e-commerce-oplossingen voor retailers. Het van origine Amerikaanse bedrijf zette in april 2021 ook voet op Nederlandse bodem met haar platform voor online winkels, zoekmachineoptimalisatie, hosting en marketing. Dat het headless platform ook hier aanslaat, blijkt wel uit het feit dat het bedrijf in één klap binnenkwam op de hoogste positie in de Emerce100 in de categorie e-commerce software commercial.
Het platform scoort vooral hoge ogen op het gebied van flexibiliteit. Jeroen van Meel, Country & Sales Lead Benelux bij BigCommerce, vertelt in dit artikel voor welke markten headless-platformen de grootste kansen opleveren. Verder gaat hij dieper in op een aantal use cases en vertelt hij waarom BigCommerce gekozen heeft voor rb2, bouwer van e-commerce-, subscription- en loyaltyplatformen, als ontwikkelingspartner.
Om maar meteen met dat laatste te beginnen: waarom is jullie oog gevallen op rb2 als partner in Nederland?
“Als je ons platform aanschaft heb je in de basis 80% van de functionaliteit die je nodig hebt direct beschikbaar. Maar om ervoor te zorgen dat je je klanten echt een unieke user experience en customer journey kunt bieden, is er maatwerk nodig. Voor het design-stuk, het bouwen van integraties en het live brengen van de omgeving hebben wij partners nodig. Sinds eind 2021 is rb2 een van onze preferred certified partners. Het bedrijf is koploper in de markt voor headless commerce en is in staat om de zakelijke ambities van onze klanten door te vertalen naar toekomstbestendige technische oplossingen. Onze visies op de toekomst van e-commerceplatforms sluiten perfect op elkaar aan. We zijn er beide van overtuigd dat MACH-architectuur de volgende stap vertegenwoordigt in het ontwerp en de implementatie van moderne, flexibele technologiestacks voor onze klanten.”
Op welke markten en welk type bedrijven richt BigCommerce zich met name?
“Wij zijn een platform dat eigenlijk past in elke groeifase. We hebben een unieke b2b-feature-set, maar bedienen ook klanten die zich richten op b2c en d2c, of een combinatie hiervan. Wij hebben bijvoorbeeld Royal Swinkels Family Brewers live gebracht tijdens de coronatijd. Die hebben nu 8 shops draaien, waarbij we een aantal van hun brouwerijen directshoppable hebben gemaakt. De leukste use cases zijn een combinatie van b2b, b2c en d2c, omdat we dat allemaal met hetzelfde core platform kunnen faciliteren.”
Kan je een interessante use case uitlichten van een Nederlandse klant?
“Geen probleem. Een leverancier van ijzermaterialen voor buitenklussen – denk aan bevestigingsmaterialen, terrasdragers, paalhouders, borderranden en deurbeslag – met een omzet tussen de 15-20 miljoen euro gaat ons platform binnenkort inzetten om snel te kunnen groeien. Het internationaal opererende bedrijf levert zowel aan bouwmarkten als direct aan particulieren.
Aan de ene kant wil het de b2b-omgeving meer automatiseren, zodat de sales-mensen meer bezig kunnen zijn met cross- en up-sell en minder met taken die ook prima via een selfservice-portaal kunnen. Daarnaast willen ze zich anders gaan positioneren in verschillende regio’s met diverse brand-sites, zodat ze verschillende user experiences kunnen creëren. Met behulp van ons platform willen ze een grotere groep klanten faciliteren.
Samen met rb2 hebben we een duidelijke propositie neergelegd voor headless. Omdat het productassortiment aan de achterkant eigenlijk altijd hetzelfde blijft, gaat het er vooral om hoe je je aan de voorkant gedifferentieerd gaat positioneren. Een b2b-klant heeft namelijk een hele andere journey dan een b2c-klant. En een b2c-klant in Nederland zoekt misschien wel iets heel anders dan een b2c-klant in Duitsland of Engeland. Ons voorstel behelst een standaard-set aan componenten (building blocks) op de headless-omgeving, waarna je met je favoriete contentmanagementsysteem zorgt voor een unieke positionering en presentatie voor diverse klantsoorten. Daarmee creëer je een enorme flexibiliteit om zowel internationaal te kunnen groeien als om verschillende kanalen te kunnen aanspreken met een specifieke boodschap.
Deze klant wil binnen enkele jaren vervier- of vervijfvoudigen. Ons platform groeit met ze mee. rb2 creëert voor de klant een helder totaaloverzicht van de dingen die hen te wachten staan en wat er de komende jaren in de business nodig is. Vervolgens zet het een digitaal platform en ecosysteem neer dat die ontwikkelingen het beste kan faciliteren.
Het biedt de klant een digitaal fundament voor het faciliteren en stimuleren van verdere groei en brengt hen naar een volgend niveau. Doordat ons platform composable is, kan je bij groei snel op een heel simpele manier externe toepassingen aansluiten, zonder dat je daar maanden op aan het ontwikkelen bent.
Wij bieden de mogelijkheid om jouw preferred stack aan best-of-breed-oplossingen aan te sluiten op onze commerce-engine. Er zijn maar heel weinig e-commerce platforms die dat volledig openleggen.”
"Sinds eind 2021 is rb2 een van onze preferred certified partners. Het bedrijf is koploper in de markt voor headless commerce en is in staat om de zakelijke ambities van onze klanten door te vertalen naar toekomstbestendige technische oplossingen."
Kan je ook een voorbeeld geven van een Nederlandse klant die naast b2b ook d2c wil gaan met behulp van jullie headless platform?
“Zeker. Een van onze klanten is een elektrische fietsenleverancier die ons platform niet alleen inzet voor verdere internationalisering, maar ook voor het opzetten van een d2c-kanaal naast hun b2b-practice. Het bedrijf heeft ambitieuze groeiplannen en wil alle kanalen goed inrichten. Deze klant zet in op een geweldige klantervaring op de website, dus dan ligt de keuze voor headless voor de hand. We gaan met rb2 voor ze aan de slag met een strak design, hele mooie afbeeldingen en video’s, visualisaties, veel technische details en configuratieopties. Zoiets deden eerder al voor Uno Motors. De klant koos voor rb2 als partner, vanwege hun ervaring met headless en omdat ze als geen ander weten hoe ze klanten online moeten verleiden.
De klant drong aan op een korte doorlooptijd. Dat kan: gemiddeld hebben wij 3 maanden nodig om sites live te brengen. We gaan eerste het concept goed neerzetten en daarna goed doorschalen met meerdere regio’s. Voor dit jaar starten we met Oostenrijk en daarna volgen meerdere Europese landen.”
Voor welke branches en type organisaties is headless nog meer DE oplossing?
“Allereerst contentgedreven businesses in met name het luxury/premium segment, voor het etaleren van vrij kostbare, hoogwaardige producten. Daarnaast is het platform bij uitstek geschikt voor bedrijven die gebruikmaken van influencermarketing. Je kunt met ons platform eenvoudig video’s tonen op je store-front.
Ook voor bedrijven met een groot aantal merken, experience pages of lookbooks is headless ideaal. Zij kunnen hun traditionele winkel op een digitale manier gaat inrichten, zoals bijvoorbeeld in de fashion veel gebeurt. Bedrijven die actief zijn in meerdere regio’s met specifieke lokaliseringswensen zullen ook relatief snel voor headless kiezen.
En wat te denken van snelgroeiende startups die zich met een flexibele, moderne omgeving willen onderscheiden van al gevestigde concurrenten die een monolithische platform als een blok aan hun been hebben.
Tot slot passen organisaties die marketing automation hoog in het vaandel hebben staan, die actief zijn met loyalty en subscription en werken met bijvoorbeeld rijke blogs, social media en e-mail-marketing, goed bij headless platformen.”
Deel dit artikel via:
